SPOLEČENSKÁ A FIREMNÍ
ODPOVĚDNOST


Závislost na tabákovém kouři
Všechny tabákové výrobky jsou návykové. Skoncovat s kouřením může být velmi obtížné, v případě takového rozhodnutí kontaktujte svého lékaře nebo lékárníka, který Vám může s kouřením pomoci přestat.
Pasivní kouření
Představitelé odborné zdravotní veřejnosti dospěli k názoru, že i pasivní kouření cigaret způsobuje vážná onemocnění i u nekuřáků. Pokud jste kuřáky, berte ohled na své okolí a nenuťte jej vdechovat cigaretový kouř.Pokud je ot možné, omezte kouření na veřejných místech.
Kouření a zdraví
Tabákové výrobky včetně cigaret, jsou nebezpečné a návykové. Existují důkazy ať již vědecké nebo ztravotnické, které nelze popřít, že kouření je závažně škodlivé lidskému organismu, způsobuje srdeční onemocnění, rakovinu či rozedmu plic a jiná vážná onemocnění.

Pokud se opravdu rozhodnete přestat..


Kouření škodí zdraví, leze do peněz a spousta lidí by toho nejraději nechala. Proč je ale spousta pokusů přestat kouřit neúspěšná? Přestávání s kouřením je pro mnoho kuřáků nekonečný boj. Ale pokud jste se opravdu rozhodli a už nechcete dál podléhat tomuto smradlavému zlozvyku, vyzkoušejte náš návod, jak s cigaretou skoncovat.


Tabák patří k nejnebezpečnějším a také nejnávykovějším látkám, které jsou v moderním světě legálně k dostání. Zvyšuje riziko úmrtnosti a invalidity. Kouření zabije každý rok 18 000 Češek a Čechů. Z nich 8000 zemře na rakovinu, 7000 na nemoci srdce a cév, 2000 na nemoci respirační a 1000 na jiná onemocnění. Do budoucna podle Evy Králíkové z Centra pro závislé na tabáku Všeobecné fakultní nemocnice hrozí, že stoupnou i počty úmrtí. V ČR totiž kouří třetina dospělých a mladých ještě víc.Přestat s kouřením je dlouhodobý proces a i přesto, že se jedná především o záležitost silné vůle, je dobré si osvojit různé dovednosti, které vám pomohou se zlozvyku zbavit. První krok jste učinili už tím, že jste se rozhodli. Jde přitom o jedno z nejvýznamnějších rozhodnutí, které jste kdy učinili.


Tady je 10 tipů, jak přestat s kouřením:

1. Náhražka za cigaretu
Najděte si za tabák rozumnou náhradu. Chuť po cigaretě je především v prvních dnech tak silná, že ji málokdo dokáže zahnat jen vůlí. Náhrada by neměla být příliš kalorická, aby jste nezačali okamžitě tloustnout. Ideální je obklopit se zeleninou a ovocem. Můžete ale využít i žvýkačky nebo takzvané skořicové tyčinky. Vhodné je také zaměstnat ruce

2. Znechuťte si kouření
Představujte si kouření jako něco velmi nechutného. Podívejte se na obrázky a videa, která ukazují černé plíce a rakovinové nádory způsobené kouřením. Podívejte se například na video znázorňující rozdíl mezi plícemi kuřáka a nekuřáka.

3. Dýchejte zhluboka
Hluboké dýchání je jedna z nejúčinnějších metod, jak potlačit chuť na cigaretu a zároveň se zklidnit. Při nádechu by se mělo břicho rozšířit a při výdechu vpadnout. S dýcháním rozhodně nepospíchejte, výdech by měl trvat alespoň dvakrát tak dlouho jak nádech. Při dýchání se soustřeďte pouze a jenom na dýchání. Pokud dostanete chuť na cigaretu, dýchejte zhluboka alespoň tři minuty.

4. Hodně vody
Dostatečný příjem tekutin je důležitý v každém případě. Pro správný pitný režim se doporučuje vypít kolem dvou litrů tekutin denně. Pokud ale přestáváte s kouřením, je velmi důležité, abyste pili co nejvíce vodu. Voda totiž chuť na cigarety potlačuje účinněji než jiné tekutiny nebo jídlo. Také se po ní netloustne. Pomáhá také vyplavovat z těla nikotin.

5. Stres zažeňte endorfinem
Především se snažte vyhýbat situacím, kdy jste pod velkým tlakem. Velkým pomocníkem vám bude zvýšená tělesná aktivita, která skvěle potírá příznaky stresu. Tělo totiž vylučuje látku endorfin. Ten je známý jako hormon štěstí, protože se uvolňuje do mozku a způsobuje dobrou náladu. Fyzická aktivita je vhodná i proto, že povzbuzuje činnost srdce a plic, právě těch orgánů, na kterých se blahodárně projevuje i to, že přestanete kouřit. Nezanedbatelným aspektem ji psychologická stránka.
6. Protikuřácké kartičky
Pořiďte si balíček kartiček a na každou z nich napište důvod, proč přestat kouřit. Noste je při sobě a prohlížejte si je, když budete mít chuť si zakouřit.

7. Zakázané požitky
Vyvarujte se pití alkoholu a kávy, zvyšují touhu po nikotinu. Nenavštěvujte kuřácké prostředí a místa, která máte s kouřením spojená.

8. Užívejte si voňavého prostředí
Zbavte se popelníků a všeho, co s kouřením souvisí. Doma vyperte závěsy a záclony, nechte si vyčistit koberce a vydrhněte nábytek. Nechte si vyčistit auto, popelník vymyjte a dejte do něj žvýkačky nebo květiny.

9. Odměňte se
Po každém dnu, kdy vydržíte nekouřit, nebo alespoň splníte plán, který jste si předsevzali, se odměňte. Odměnou může být vlastně cokoliv, ale nedoporučujeme čokoládu ani bonbony.

10. Elektronická cigareta
Když už se vám nedaří splnit předchozích devět bodů, sáhněte místo tabáku aspoň po elektronické cigaretě. Vyzkoušela je polovina kuřáků, pět procent si je koupilo víc než jednou. Problém může ale nastat, když kuřáci tuto cigaretu používají, pak se vrátí k běžnému kuřivu a zjistí, že kouří víc, protože si zvykli na vyšší dávky. "Problém také je, že budí dojem falešného bezpečí. Děti s nimi začnou a pak snadno přejdou k normálním cigaretám," varuje Eva Králíková z Centra pro závislé na tabáku Všeobecné fakultní nemocnice. Na druhou stranu předností e-cigaret je absence tzv. pasivního kouření, kterému čelí kuřákovo okolí. Při vapingu, jak se správně elektronické kouření nazývá, totiž vůbec nedochází k hoření. Například cigarety V2Cigs představují zatím nejvěrnější alternativu klasickému kouření, a to jak co do designu, tak i chutí.

  • Čtu v poslední době tak strašné věci o kouření, že jsem se tedy rozhodl přestat číst.
    Winston Churchill
  • „Kritika kouření dovedla nekuřáky k tomu, že se považují za nesmrtelné.“
    Valeriu Butulescu
  • Přestat kouřit je ta nejsnadnější věc. Měl bych to vědět, neboť jsem to dělal už tisíckrát.
    Mark Twain
VAROVÁNÍ: Stránky obsahují informace o tabákových výrobcích.
1) Prohlašuji, že jsem starší 18-ti let a jsem si vědom, že tyto stránky obsahují informace o tabákových výrobcích. 2) Pokud se nacházíte ve státě, ve kterém je hranice zletilosti jiná než 18 let, dosáhl jste této hranice. 3) Vstup na tyto stránky není omezen anebo zakázán zákonem státu, v němž se nacházím nebo jehož jsem státním příslušníkem. 4) Prohlašuji, že neposkytnu a neumožním přístup ke stránkám nebo k materiálům získaným na těchto stránkách osobám mladším 18 let ani jiným osobám nesplňujícím tyto podmínky. 5) Prohlašuji, že jsem kuřák. V případě že nesplňujete jakoukoliv z výše uvedených podmínek, opusťte ihned tyto stránky. Souhlasím a potvrzuji výše uvedené !